Patrick-Danielle.reismee.nl

De bergen in....

Pokhara is de uitvalsbasis om het Annapurna gebergte in te trekken, een schitterend gedeelte van de Himalaya. Hier informeren we naar een mogelijke trektocht en we besluiten de tocht via Ghorepani - Poon Hill - Gandruk te lopen in vier dagen. Een gids lijkt ons niet nodig en over een drager twijfelen we nog, maar uiteindelijk besluiten we onze rugzakken zelf te dragen (is gelijk een goede oefening om weer wat conditie op te doen, over enkele weken moet ik toch weer gaan voetballen). We ontmoeten 's avonds nog een stel Canadezen, die we in Chitwan hebben gezien en zij hebben dezelfde tocht gemaakt in 6 dagen en vertellen hun ervaringen (vermoeiend, zwaar, koud, maar mooi). Op hun advies huren ook nog snel een slaapzak, we regelen de benodigde vergunningen en gaan op pad.

We vertrekken vanuit Nayapul richting Ghorepani, dat we in twee dagen willen bereiken. Het eerste stuk is prima te doen, maar ineens moeten we een uur via een steile trap klimmen. Dat hakt er wel in. We klimmen in twee dagen van 1000 m naar 2840 meter en dat is pittig, een aanslag op mijn knieën. De wandeling gaat langs kloven, watervallen, dorpjes, rijstvelden, rodondendronbos en soms een uitzicht op de hoge pieken van de Himalaya. Als we in Ghorepani aankomen, is het een stuk frisser en hebben we mooi zicht op de bergen. We twijfelen of we vandaag nog Poonhill zullen beklimmen, maar het lijkt er op dat de wolken het uitzicht aldaar gaat ontnemen, dus we besluiten toch 's morgens vroeg te gaan. We staan op tijd op en klimmen net voor zonsopkomst naar 3210 meter. Helaas is het geen helder weer, maar om de beurt zien we alle pieken. Na het ontbijt zetten we koers richting Gandruk. We weten niet zeker of dit dorp vandaag nog kunnen halen, maar anders wordt de trektocht een dagje langer. Ik had veracht na twee dagen klimmen, dat we nu een dag zouden hebben met wat meer glooiend landschap met zicht op de bergtoppen, maar we lopen vooral door bossen en klimmen nog even naar 3000 meter en daarna is het voornamelijk dalen. Tegen half drie zijn we in het voorlaatste dorp en we besluiten de laatste kilometers dan ook maar af te leggen. Dit is gelukkig wel glooiend, want mijn beentjes protesteren behoorlijk. Tegen 17:00 uur zijn we in Gandruk en moe met een boel spierpijn, genieten we al snel van een koud pintje. De vierde dag staan we op met ontzettend zware benen, maar de wandeling is niet zwaar meer. Het Annapurnagebied is schitterend. Hier kom ik graag nog een keertje terug. Als we tijd hadden gehad, hadden we graag naar het AnnapurnaBaseCamp gewandeld, maar dat zat er niet meer in (zie drie maanden is nog niet lang genoeg). De dorpjes leven veel op toerisme en je vindt dan ook overal lodges, maar het is goed geregeld. Door vaste prijzen, kunnen mensen elkaar niet kapot concurreren en kun je slapen voor € 2 per kamer. De dorpjes zijn per gemotoriseerd verkeer niet te bereiken en alles wordt dan ook vervoerd met sjouwers en ezeltjes. Als je een ezelkaravaan tegenkomt, ga dan maar aan de kant, want die stappen gewoon door of je nu ruimte hebt of niet. Al met al was het vermoeiend, maar ontzettend leuk.

Helaas moeten we alweer aan de terugreis gaan denken. We doen nog een wasje, boeken de busrit naar Katmandu en bevestigen onze vlucht naar Dubai. Nog een dagje in Katmandu en dan op weg naar de woestijn. Bye Bye Nepal, we will be back!!