Patrick-Danielle.reismee.nl

Rondje Kuala Lumpur

Hoi hoi,

Op weg naar Borneo, constateren we dat we al een beetje gewend zijn aan Maleisië. De taal is niet echt ingewikkeld. Ten eerste hetzelfde schrift als bij ons en veel woorden zijn afgeleid van Engels. Bijvoorbeeld ‘Teksi Esketiv' vertaalt zich erg gemakkelijk als exclusieve taxi, toch (hoewel dat dan gewoon reguliere taxi's zijn). Verder is het eten hier heerlijk. Je kunt het zo gek niet bedenken of in KL is het op iedere straathoek te vinden. Want ons zelfs aangenaam verraste, zijn de broodshops. Gewoon heerlijke broodjes, croissantjes, koeken, blijkbaar overgebleven uit de koloniale overheersing. Ondanks mijn voorkeur voor Aziatisch eten, vind ik dat toch ook erg lekker. We zijn benoemd we zo blij blijven over het eten, buiten KL en tijdens de Ramadan, die over een paar dagen begint.

Wat verder erg opvalt, is de verschillende geloven die naast elkaar leven. Maleisië is overwegend moslim, veel vrouwen dragen een hoofdoekje, sommige een complete boerka, maar ook veel vrouwen gewoon in korte rokjes. Er is in KL een Chinatown en een Little India, waar je uiteraard de andere geloven meer tegenkomt, maar ook daarbuiten zie de boeddhisten en hindoes, compleet met boeddhahuisjes, wierookstokjes enzovoorts.

Eigenlijk is KL een erg westers aandoende stad met een oosters sausje. Niet direct avontuur, maar wel fijn om te acclimatiseren en de jetlag te overwinnen. We hadden ook een prettig hotel/hostel (Classic Inn), een eigen kamer, maar door de slaapzalen vol backpackers, een heerlijke relaxte sfeer. Het personeel is erg vriendelijk, ontbijt lekker en ondanks het wat sjofele uiterlijk, is het brandschoon.

Omdat ik 's morgens nog duf wakker wordt, moeten we een beetje actiefs doen. We zijn met de monorail richting Little India gegaan. Vervolgens zijn we door de Indische wijk, via de Merdaka Square (oud cricketveld met koloniale gebouwen), Masjid Jamek (moskee, gelegen op een soort eiland met palmbomen tussen gigahoge gobouwen) Medan pasar (oud marktplein), Central Market (grote koopjeshal) en Chinatown naar het zuiden gewandeld en daarna weer de monorail terug naar ons hotel. Het weer zat niet precies mee, want het kwam soms met bakken uit de lucht. Maar al schuilend onder een afdakje, kun je heerlijk mensen kijken en commentaar geven (daar zijn wij heel goed in).

Binnenkort over Borneo! Je vindt al stiekem een paar foto's (Patrick kan niet wachten, totdat ik mijn verhaaltje erbij klaar heb).